Gairebé cap paraula de les que escric s’adapta
a les altres; sento com les consonants van fregant-se entre elles amb un so
metàl·lic, i les vocals l’acompanyen amb un cant que sembla el dels negres a
les fires. Els meus dubtes formen un cercle al voltant de cada paraula, els
veig a ells abans que a la paraula, però què? No veig de cap manera la paraula,
la invento.
Tagebücher
............
Tot el meu cos m’avisa davant de cada paraula;
cada paraula, abans de permetre que l’escrigui, mira primer al seu voltant. Les
frases pràcticament se’m parteixen, veig el seu interior i aleshores he
d’acabar de seguida
Briefe
............
Ja no tinc forces per cap més frase. Sí, si es
tractés de paraules, si n’hi hagués prou a posar una sola paraula, i després
apartar-se’n amb la consciència tranquil·la d’haver sadollat aquesta paraula
amb tot el nostre ésser.
Tagebücher
............
Vull escriure amb un constant tremolor al
front.
Tagebücher
............
El que és segur és que tot el que he inventat
per endavant, paraula a paraula i fins i tot per casualitat, però amb paraules
expressives, a l’escriptori, en assajar de posar-ho per escrit, esdevé sec,
equivocat, immòbil, poruc, un obstacle per a tot, però sobre tot fragmentari,
malgrat que no hi manca res de la invenció original. Això es deu sobretot a què
només invento coses bones quan estic alliberat del paper, en els moments
d’elevació, que temo més que no desitjo, per molt que els anheli.
Tagebücher
............
Quan començo a escriure després d’un temps
d’inactivitat, agafo les paraules com si vinguessin de l’aire buit. Quan n’he
aconseguit una, aleshores només puc comptar amb ella i tota la feina comença
des del començament.
Tagebücher
............
...però tampoc no m’entenc a mi mateix,
excepte quan estic escrivint.
Carta a
Felice
............
Quan dic una cosa, a l’acte i definitivament
perd tota la importància; quan l’escric, també la perd sempre, però a vegades
en guanya una de nova.
Tagebücher
............
Odio tot el que no es refereixi a la literatura;
m’avorreix participar en converses (fins i tot si tenen a veure amb la
literatura) [...]. Les converses treuen importància, serietat, veritat a tot el
que penso.
Tagebücher
............
M’oposo absolutament a tot el que sigui
parlar. Qualsevol cosa que pugui dir no té mai el sentit que li vull donar. Per
a mi, el discurs anul·la la serietat i la importància de tot el que dic. No pot
ser d’altra manera, ja que sobre el discurs contínuament actuen milers d’elements
externs i milers de coaccions externes. Per això sóc callat; no només per
necessitat, sinó també per convicció.
Carta a
Felice
............
Cal escriure en la foscor, com en un túnel.
Conversa
amb Max Brod
............
Escric diferent de com parlo, parlo diferent
de com penso, penso diferent de com hauria de pensar, i així successivament,
fins a l’obscuritat més profunda.
Briefe
............
Escriure, com a forma d’oració.
Hochzeitsvorbereitungen
auf dem Lande
............
Un narrador no pot parlar sobre la narració.
Ha de narrar o callar. Això és tot.
Gustav
Janouch, Gespräche mit Kafka
Extrets de la recopilació d’Eric Heller i
Joachim Beug, Dichter über ihre Dichtungen
(1969)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada