Cal evitar la facilitat. Normalment entenem
per “facilitat” l’estratègia hàbil amb la qual, en lloc d’enfrontar-nos de debò
a una dificultat, per superar-la l’evadim. D’aquesta manera, la realitat és
sobrepassada per l’aparença.
El públic, curiós, admira i aplaudeix l’artista
virtuós; als artistes honestos els impressionen aquest malabarismes sorprenents,
i es veuen amb cor d’imitar les fantasies que permet. Sense valorar aquesta
manera de fer, o sense que els agradi, l’envegen una mica. A més: no són els
més fàcils els que gaudeixen del prestigi de l’èxit? Però quantes obres al cap
de poc temps cauen en l’oblit!
Abans de comprendre fins a quin punt és cert
el que dic, s’ha de donar com a mínim un cop d’ull als museus i contemplar de
nou, en exposicions retrospectives o en galeries d’art, tantes obres
autènticament reeixides d’ahir i d’abans d’ahir.
Mentrestant, és important que l’artista
sigui realment un mestre en el seu ofici, que esmerci tots els seus recursos
per a aconseguir l’expressió total; en una paraula, que retorni al material que
fa servir tot allò que li pugui retornar.
Hi ha un tipus de facilitat d’execució que
és resultat d’un do natural que cada artista té en major o menor grau; però per
més sincer que sigui l’estudi, allò que de debò fa bona l’execució és el
veritable mètode. No hi ha ni una sola obra bella que al primer cop d’ull no
doni la impressió d’haver estat realitzada amb facilitat; és només després
d’haver-la observat una llarga estona que podrem comprendre tot el que conté.
Quina tristesa no haver estat comprès, no
haver estat lliure del tot sinó al cap de tants anys de lluita! L’artista
s’enfronta a tants obstacles...! Al principi, quan és jove, ple de vitalitat i
sinceritat, s’enfronta a dificultats que no pot resoldre a la primera, i es
torna molt més vulnerable a la crítica que no pas aquell que es limita a
aplicar algunes de les fórmules que estan de moda. Si s’hi esmerça de debò,
l’investigador trobarà en l’estudi de la veritat aquells elements tan difícils
de definir i, no obstant, tan necessaris per a l’expressió del seus sentiments.
Si els troba i s’hi referma, les hostilitats se li multiplicaran. Sorprèn,
doncs, que hi hagi tants valents que s’aturin a mig camí? Es podria dir que
cadascú de nosaltres, davant l’amenaça de l’innovador, defensa un tros de
propietat. Els obstacles li surten a cada pas.
Si no hagués treballat amb una voluntat de
ferro i amb un deler infatigable, no hauria comunicat a les meves obres la meva
expressió personal de la naturalesa i de la vida. El que ha donat força i vigor
al meu art ha estat el treball i la determinació.
Aquell que, combatut, oblidat, es dóna per
vençut i no lluita pel seu concepte personal d’allò bell, no pot ser anomenat
artista. Si insisteix en el seu esforç afirmant-lo encara amb més força,
triomfarà i acabarà imposant-se. En una obra d’art, per més incompresa que
sigui a primera vista, la veritat sempre farà valdre els seus drets.
Un artista no hauria de dubtar a comprometre
totes les forces al servei del seu art. Provar de viure la vida amb una part
d’intel·ligència i una part de flaquesa és una mena de felicitat esmorteïda;
tot i que, al capdavall, és una felicitat.
Quan ens preocupem per complaure aquest
monstre d’un milió de caps anomenat “públic”, perdem personalitat i
independència. Si limitem les nostres necessitats podrem treballar com ho
voldríem fer, essent del tot lliures dins l’àmbit de les nostres idees.
Prou que sé tot el que cal lluitar, ja que
molt sovint estem en contradicció amb l’esperit de l’època.
Auguste Rodin, citat a: Frederick Lawton, Auguste Rodin, life and work (1906)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada